Da Stenersen talte med to tunger

Gjennom et oppslag i Aftenposten 25.08.2016 beviser lederen i Oslo Frp at hun har få prinsipielle standpunkt. Til å være representant for et liberalistisk parti, er det lite i Aina Stenersen politiske forslag som minner om liberale verdier. Det siste krumspringet fra den profilerte politikeren manifesterer seg i et ønske om å forby muslimske kvinner å ikle seg burkini.

 
I tillegg til å være et hån mot alle liberale og sekulære verdier, vil et forbud åpenbart krenke den personlige friheten. Faktum er at forbud kan være like ødeleggende som påbud. Ved å forby burkini legger Stenersen seg på samme linje som de fundamentale, ekstreme kreftene hun hevder å motarbeide. I stedet for å applaudere den positive utviklingen i at musllimske kvinner trekker mot strendene, drømmen Oslo-politikeren om å strupe et virkemiddel som etter all sannsynlighet fører til større utfoldelse, deltakelse og aktivitet.

 
Verdidebatten uteblir. I Norge har vi lenge diskutert enkelthendelser og omstendigheter, spesielt med tanke på integrering. Hvilke reguleringer samfunnet iverksetter har ofte sammenheng med hvilke forventninger vi har til minoritetenes roller og plass i helheten. Forslaget om å forby burkini er ikke et uttrykk for en prinsipiell verdi eller holdning, men en reaksjon på et forhold noen misliker. Det er denne prinsippløse holdningen som gjør at vi stadig har de samme diskusjonene og debattene, uten å oppnå dypere innsikt. Inkonsekvensen og dobbeltmoralen Stenersen og andre representerer er en av hovedkildene til diskrimineringen mange minoriter møter.

 
Ved å utforme strenge definisjoner på ulike uttrykk har vi marginalisert et ikke ubetydelig antall mennesker. Illusjonen om at alle frigjorte kvinner går i bikini eller har et sekluært verdenssyn gjør samfunnet fattigere. Frigjøringen Stenersen ønsker kommer også i form av burkini på solsengen. Så istedenfor å tråkke ned enhver egenart, bør vi heller støtte opp under og forfekte det grunnleggende – nemlig frihetene og verdiene som skal ligge til grunn og danne grunnlaget for våre standpunkter.

 
Det er noe foruroligende kjent med at mennesker blir tvunget til å kle av seg under oppsyn av væpnet politi. Utviklingen i Frankrike er bildet på et samfunn i endring. Dessverre er ikke denne endringen nødvendigvis til det bedre.

Aina Stenersen

Bildet lånt av dagbladet.

Advertisements

One thought on “Da Stenersen talte med to tunger

  1. Hei Fatima !

    Hvis man skal kritisere andre for ikke å være liberal nok så må Fatima innse at hun ikke representerer noe liberalt heller. Jeg tenker her først og fremst på din såkalte religion. Islam som er Fatimas religiøse ståsted er den religionen som har liten liberal holdning. Hvis den finnes i det hele tatt. Her er Koranen loven og den skal følges. Derfor kler du deg i ditt hodeplagg også. Fordi en Muslimsk kvinne kan ikke ta det av uten at hun får problemer. Hjemme ja men ikke i offentlighet. Du kan være medlem av hvilket som helst parti men Koranen kommer du ikke unna. Her må jeg også påpeke at islamske samfunn i Norge har i sine vedtekter at de skal følge sin tro hvis dette kommer i konflikt med Norsk lov. Loven skal derfor ikke følges. Dette er respekten Muslimene i Norge har til sitt bosted og nasjon. Fatima er nok såpass oppegående at denne dobbeltmoralske religion i Norge ikke går sammen med vår levemåte. En respekt for loven er jammen det første bud for å bli respektert. Jeg vil påpeke en ting til slutt som gjorde at min siste rest av respekt for islam forsvant som dugg for solen. Du vet om uttrykket Taqiyya som er beskrevet i Koranen. Her skal en praktiserende og ekte Muslim lyve til dem som ikke er troende da de er å regne som en fiende. På denne måten skal man også innynde seg hos mennesker rundt seg slik at man kan beseire dem på et senere tidspunkt. Du Fatima kan nok ikke kritisere andre for mangel på liberale holdninger før du tar av deg ditt hodeplagg og tar avstand fra din religion. I mine øyne er dette falskhetens religion og jeg vil være den første til å gi deg en gave hvis du er så modig at du går bort fra denne tro. Min kunnskap om din religion sier meg at dette tør du ikke i frykt for represalier i ettertid. Kanskje ikke mot deg alene men også mot dine nærmeste familie. Gjetter jeg riktig vil du kritisere meg før du kritiserer din tro. Kanskje noen har nevnt dette jeg har skrevet om tidligere men du kan nok ikke få en politisk karriere av betydning før du endrer holdning til din tro. Håper du leser dette med åpent hjerte. Jeg vil ikke deg noe vondt. Ha en god dag videre.

    Ola Nordtug

    Lik

Kommenter

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s